Motoros ruházat

A motoros ruha majdnem olyan fontos része a motorozásnak, mint a motor állapota, vagy a bukósisak viselése.
Az ember gyomra összeszorul, amikor nyáron meglátja a fiatal motorosokat egy nagy teljesítményű gép nyergében, egy szál sisakban, és pólóban, rövidnadrágban, papucsban.

Megfelelő felszerelés nélkül motorra ülni, különösen, ha nagy tömegű, nagy teljesítményű járműről van szó, komoly felelőtlenség saját magaddal szemben.

Aki így tesz, az jellemzően nem az életérzés átélője, csak villogni akar a többiek előtt, netán úgy gondolja, hogy így könnyebb csajozni-pasizni.

Valóban imponáló lehet egy nagy, erős gép vezetése, de a szörnyűséges sebek és sebhelyek megítélése már kicsit másmilyen, mint régen.

Megfelelő védőfelszerelés nélkül igen könnyű ilyenekre szert tenni, sőt, még rosszabb is megeshet!

Nem véletlenül találták ki őket olyanra, amilyenek, ugyanis a kinézet mellett a védelem legalább olyan fontos szempont eme ruhadaraboknál.

Valamint a kényelem sem elhanyagolható, ezért mindig érdemes olyan ruházatot vásárolni, ami az összes igényedet kielégíti, olyan helyről, ahol valóban értenek a motorozáshoz és tudják, mire vágyik egy igényes motoros.

Motoros ruha anyagai

A legszélesebb körben, leggyakrabban használt alapanyag motoros felszerelés gyártásakor egyértelműen a bőr.
Ennek több oka is van: a cserzett bőr erős, mégis rugalmas, ezen kívül elég jól bírja a kopást és nem légáteresztő.
Ez utóbbinak van előnye és hátránya is, ugyanis a menetszélnek kiválóan ellenáll, viszont nyáron a melegben elég kényelmetlen viseletté tud válni.
Ennek kiküszöbölése érdekében a nyári bőrfelszereléseket perforált bőrből szokás készíteni, apró légző lyukakkal, hogy a kopásállóság és a védelem megmaradjon, viszont szellőzzön is. 

A bőrön kívül a motoros ruha készülhet különböző textilanyagokból is, amelyek szintén nagy szakítószilárdságúak, és szinte minden esetben műszál-alapúak.

A bőrhöz képest kevésbé strapabíróak a műszálas szövetből készült ruhák, viszont légáteresztőek és moshatóak, nem igényelnek annyi gondozást.

Bélés gyanánt tömőanyagot és pamutot, vásznat érdemes használni, mivel a testhez ez a rész áll közelebb.

Vegyes anyagú ruhák is léteznek, amelyek a szövet és a bőr előnyeit kombinálják: a kritikus pontokon a textília bőr koptatókkal van megerősítve, különös tekintettel az ízületekre, kiálló részekre ahol nagyobb a horzsolódás esélye.

A motoros ruha darabjai

A motoros ruha darabjai

Mint bármely más öltözék, a motoros ruha is állhat felső részből, nadrágból, lábbeliből és kesztyűből.

A felső, avagy motoros dzseki, kabát a legerősebb, legvastagabb darabja az öltözéknek, hiszen ez védi a felsőtestet, és kiemelkedően a gerincet, a vállakat.

Létezik belőle nyári és „téli” változat is, bár télen már elég kevesen pattannak nyeregbe az utak síkossága és a hideg miatt.

Lehet egyszerű zipzáras, csatos, tépőzáras, sőt, több rétegű átlapolt is, a mellkas védelme érdekében mind az esések, mind a menetszél káros hatásai miatt.

A motoros nadrág is igen lényeges darabja az öltözéknek, ugyanis a lábak és a lágyék védelme a széltől és az eséstől szintén fontos.

Általában a nadrágok belső fele, ülepe és térdei vannak megerősítve, ugyanis ezek állandó érintkezésnek, súrlódásnak vannak kitéve, és így tovább lesznek használhatóak.

Ha egy motoros nadrág túl laza, az nem feltétlenül jó, mert ha lobogtatja a szél, az egyrészt befolyásolhatja az egyensúlyt, másrészt zavaró lehet és elterelheti a figyelmet a vezetésről.

Overall vásárlásával az alsó- és felsőruha egyben megoldható, viszont kevesebb lehetőséget ad variálásra, és ha megsérül, akkor az egészet javíttatni vagy cserélni kell.

A csizma vagy bakancs ugyanúgy a szél és az esés elleni védelem része, mert nem hagyja kifordulni a bokát, másrészt az égéstől is véd, ugyanis a láb és a lábszár van a legközelebb a kipufogódobhoz – aki égette már meg így magát, az tudja, hogy milyen, nem érdemes kísérletezni vele.

A kesztyűk a kéz ízületeit védik a hidegtől és az ütésektől, ezen kívül a tapadást is javítják, hogy a gázadagoló markolaton semmiképpen ne csússzon a tenyerünk. 

Védelem

Védelem

A protektorok nagyban hozzájárulnak a személyi védelem szintjéhez.
Mivel a ruházat, még ha erős marhabőrből készült is, a becsapódás ereje ellen nem sokat véd, ezért van szükség a plusz védőelemekre.
Ezeket be lehet szerezni külön is, de a motoros ruha részeként is előfordulnak.
A leginkább védelemre szoruló testrészek a gerinc, a vállak, a könyék, az ujjak, a csípő, a térdek és a bokák.
Maguk a protektorok készülhetnek kemény műanyagból, szénszálas anyagból, kevlárból, vagy edzett acélból, esetleg titániumból.
A lényeg, hogy a plusz védelem egyrészt tompítsa az ütközés erejét, ne hagyja megsérülni, átszakadni a motoros bőrét, és védjen a súrlódás ellen.
Az esés következtében a csúszás szörnyű, fájdalmas horzsolásokat okozhat nem megfelelő öltözék esetén, amik ha nem kapnak megfelelő tisztítást, kezelést, bizony a koszos úttól nagyon csúnyán be is gyulladhatnak, és nehezen gyógyulnak meg.
Sajnos nincs olyan, hogy 100%-os védelem, a csonttörés, agyrázkódás kockázata jó bukósisak és motoros ruha viselése esetén sem kizárt.
Ezért elsősorban az óvatosság és az odafigyelés ez elsődleges és legjobb védelem a sérülések ellen.
A felesleges kockázat, vagánykodás sok ügyes motoros életébe, egészségébe került már; inkább hajts óvatosabban, de tovább, mint fenegyerek módjára, de rövid ideig.

Gralvilaga